Followers

Wednesday, March 16, 2011

Tidak Mencari Kesempurnaan

Ada seorang lelaki sempurna,dia menolak semua lamaran perempuan karana dia mencari perempuan yang serupa dan memahami dirinya.Kemudian,apabila dia bertemu dengan seorang perempuan yang sempurna,dia melamar perempuan itu. Tetapi, apa yang terjadi?

Perempuan itu berkata, “kau mencari perempuan yang sempurna,begitu juga aku. Bagi aku,kau bukan lelaki yang sempurna”.

Bagaimana pun, pasangan kita adalah manusia, bukan robot. Jangan mencari kesempurnaan jika kita tidak boleh sempurna. Bukan ke hubungan akan lebih serasi jika masing-masing saling menutupi kekurangan, atau menganggapnya tak penting?

Ada jodoh atau tidak pasangan itu boleh dilihat dari hal ini. Orang yang tidak mempunyai jodoh akan selalu mencari kesalahan untuk “menghukum” pasangan. Sebaliknya, mereka yang mempunyai jodoh,akan mencari kebaikan-kebaikan pasangan dan bersyukur dengan sikap dan kekurangan pada diri pasangan seadanya.
  
Memahamilah kekurangan pasangan..
Kita juga mempunyai kekurangan.Kalau nak hubungan yang sempurna,kita haruslah dapat menerima dan memahami kekurangan pasangan,kerana kekurangan itulah yang harus disempurnakan oleh kita. Jangan la sampai "habis manis sepah dibuang".

*janganlah merosakan sesebuah hubungan itu hanya kerana ingin mencari kesempurnaan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...